Kristiane Knutsen (15) ser frem til å spille i gul drakt – Sola

Kristiane Knutsen (15) ser frem til å spille i gul drakt

Stortalentet imponerer hovedtreneren med sitt store tempo i spillet sitt og råskapen i satsinger en mot en.

– Hun er enormt eksplosiv og kan skyte både fra bakken og fra luften, og med begge (!) hender, forteller han og er veldig fornøyd med signering av Kristiane.

Bakspilleren har tidligere spilt for Hundvåg, Austrått og Vågen. Hun vil bli sett i gul drakt fire år fremover.

Klubben jobber målrettet den siste tiden med å beholde lokale spillere her hjemme, noe som er i ferd med å lykkes. Kristiane var egentlig på vei til Danmark neste år, men tilbudet fra Sola fristet mer. Nå avslutter hun siste året på Austbø ungdomsskole. Til høsten søker hun seg inn på St.Svithun videregående skole med toppidrett håndball.

15-åringen merker hun er ganske sjenert på treningene foreløpig, derfor er det godt å kjenne Sara og Amalie fra tidligere spill i Austrått. Nå gleder hun seg til å bli en del av laget, både sosialt og på banen. Hun ønsker å bidra med tempo og finter, samtidig som hun jobber med å utvikle ulike skuddvarianter og samspillet til strek – og kantspillere.

– På grunn av høyden min må jeg være kreativ i forhold til skudd. Jeg inspireres veldig av Anja Andersen, sier hun.

Vårt lokale stortalent har allerede blitt lagt godt merke til. Anført av Kristiane gikk bylaget (Kristiansand) til topps i Rica Cup som ble avholdt første helgen i mars. I finalen ble hun toppskårer med hele tolv nettkjenninger og hadde i tillegg et godt forsvarsspill. Les referat og se bilder her. Kristiane ble også tatt med på All Star Team (bildet under).

Foto: Knut Arild Maråk

Nylig ble hun tatt ut til landslagssamling for Jentelandslaget (LK98) med trenerne Kenneth Gabrielsen og Vigdis Holmeset. Samlingen finner sted i Drammen fra 24. til 28.mars. Charlotte Gravfelt fra Sola HK er tatt ut som reserve, se hele uttaket her. Kristiane har som mål å etablere seg på landslaget, der et kortsiktig mål er å komme med troppen til Frankrike i sommer.

– Kristiane har de rette holdningene og jobber steinhardt på trening for å utvikle seg. Det kommer til å bringe henne langt i karrieren, mener Knut Ove Joa.

Vi gleder oss over signeringen, og ønsker Kristiane lykke til på samling 🙂

Av Malene Folkvord