Ny god mediemåling
Vi får fortsatt god omtale i mediene, og verdien er estimert til 11 millioner i perioden juli - september. Det er Sponsor insight som har gjort målingen for Norsk Topphåndball. Bildet viser keeper Malene Solheim fra samling der bilder kom i de fleste av landets aviser, bl.a. VG og Dagbladet.
Annonseverdi for hver enkelt artikkel i kildegrunnlaget er hentet inn på ulike
måter – Retriever har enten fått tilgang til prisene via PR-byråer, direkte fra
avisene/nettavisene selv eller via offentlig statistikk. Verdien tar utgangspunkt i
artikkelens størrelse.
Annonseprisen er basert på listepris for en fargeannonse som er kjøpt uten
plassering, men inne i avisen.
Det er selvsagt ikke mulig å kjøpe annonseplass i NRK radio eller fjernsyn da
dette er en allmennkringkaster, men for oppslag i NRK brukes prisen for
tilsvarende sendetid i TV2 og P4 som veiledende pris, justert for lytter- eller
seertall. Oppslag på Oslo Børs’ nettsider har ingen annonseverdi, da det ikke er
mulig å kjøpe spalteplass gjennom denne kanalen.
Innen medievitenskapen er det vanlig å gjøre en subjektiv vurdering av
verdiforskjellen mellom annonser og redaksjonell omtale. Hvis tallene tas ut av
Sponsor Insights analyser uten at de er vektet, er det den flate annonseverdien
som presenteres.
Hvis medieoppslagene er vektet (innenfor en tredelt skala med positiv, negativ
og nøytral som kodesett) regner analyseverktøyet annonseverdien om til en mer
reell PR-verdi. Da blir det slik at oppslag som er vektet positivt ganges med tre,
nøytrale oppslag beholder flat pris, mens negative oppslag skaleres tilsvarende
ned, for å speile en mer reell PR-verdi av hvert enkelt oppslag.